O reklamie w sieci w kilku słowach

Reklama w sieci zyskuje na popularności. Jeszcze parę lat temu największe firmy inwestowały głównie w reklamę radiową czy telewizyjną. Teraz trend ten ulega znacznym zmianom – duże przedsiębiorstwa płacą więcej za promocję w Internecie niż w tradycyjnych mediach. Jak to się stało? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, zaprezentujmy najpierw klasyczne typy reklamy.

Reklama tradycyjna to przede wszystkim radio, TV oraz prasa. Radio, czy tego chcemy czy nie, cały czas traci swoją popularność. Nasi ojcowie słuchali radia wszędzie –w pracy, w mieszkaniu, w pracach na dworze czy poza nim. Po prostu każdy posiadał radio i z niego korzystał. Reklama w radiu miała wówczas bardzo duży sens – to oczywiste. Skoro dużo ludzi słuchało radia – to organizacje płaciły za reklamę radiową. Jak sytuacja wygląda obecnie? Dziś mało kto słucha radia, młodzież używa Internetu, czy telewizji. Jeśli radio- to tylko aby słuchać muzyki, głównie za pośrednictwem Internetu. Widać więc, iż reklama w radiu traci na popularności i to całkiem zrozumiałe. Idziemy dalej – gazety. Gazety są jeszcze starsze niż radio. Dzienniki, tygodniki, gazety o konkretnym profilu tematycznym – jeszcze kilka lat temu było coraz więcej tytułów, coraz więcej ludzi czytało gazety. Współcześnie trend jest spadkowy. Wydawcy gazet muszą szukać innych metod zdobycia klienta. Stąd pewnie ogromnie popularne są e-wydania, na przykład e-wydania dzienników, jak Fakt. Telewizja – jest ogrom kanałów lecz coraz mniej ludzi ogląda TV – wszyscy stawiają na Internet. Nawet telewizory nie służą jedynie do oglądania telewizji, a do oglądania filmów z płyt dvd, dysków przenośnych oraz Internetu – mamy przecież technologię smart TV.

Z drugiej strony jest Internet – do niego dostęp ma najwięcej Polaków. Nawet starsi obywatele Polski mają komputer albo smartfon z dostępem do Internetu. Czy więc dziwić może, że to Internet zyskuje na popularności i promocja w Internecie cieszy się niesłabnącą popularnością? Niewątpliwie nie. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat widać wyraźnie, iż Internet cieszy się coraz większą popularnością. Gramy w Internecie, czytamy w sieci, piszemy w sieci, oglądamy w sieci – to dla wielu ludzi chyba najważniejsze źródło rozrywki. Ale nie tylko – to także idealny sposób na zdobywanie wiedzy. Reklamodawcy to wykorzystują, reklama w sieci jest bardzo popularna, ponieważ trafia do wybranych odbiorców. Jeśli np. czytamy artykuły o zdrowiu, to zobaczymy reklamy leków, doktorów, suplementów diety. Jeśli interesują nas gry komputerowe to trafi do nas reklama z dziedziny rozrywka. To tzw targetowanie reklam. Idziemy dalej – nawet jeśli wpiszemy w Google jakieś frazy zauważamy reklamujące się firmy – czy to za pomocą systemu Google Adwords czy na przykład poprzez usługi firm, które zajmują się pozycjonowaniem stron. Cóż to takiego? Pozycjonowanie stron internetowych to proces, za pomocą którego strona internetowa widoczna jest wysoko w wyszukiwarce, przykładowo Google. Zilustrujmy to konkretną sytuacją. Klient szuka kwiaciarni z Warszawy, wpisuje kwiaciarnia warszawa i widzi konkretne obiekty. Ranking układa Google, lecz ludzie mają na niego wpływ. To z całą pewnością bardzo ciekawe narzędzie marketingowe, z tego typu reklamy korzysta dziś bardzo duża ilość przedsiębiorstw. To przecież nie powinno dziwić. Nie ma żadnych wątpliwości, iż promocja w sieci to przyszłość marketingu internetowego.